Innovatie vanuit middelbaar onderwijs toepassen in lagere school.

Vooraleerst excuseer ik me even voor de titel. Ik hoop dat die “veelzeggend” genoeg is.
Waarover gaat dit  artikel nu eigenlijk?
Wel, ik heb het genoegen gehad om een middelbare school in Nederland (Sint Ursula in Horn) te bezoeken met enkele bevriende ADE’s vanuit België en Nederland.
Verslag van dit bezoek kan je lezen via website Koen Mariën. => lees hier het verslag
Zo, netjes gelezen…

Mijn insteek wil ik beperken naar innovatie en het persoonlijk leren via een iPad in de lagere school met de know how van innovatieve Middelbare scholen.
Sint Ursula in Horn  <= is er zo eentje waar je kan hospiteren.

  1. Durf je tradities anders te benaderen?
    Lagere scholen zijn oorden waar creativiteit snel op te snuiven valt. Niet allen die “knutselactiviteit” bedoel ik, maar vooral de inventieve creatieve ingevingen om een school te organiseren.
    Het beeld van de busrij-opstelling in een klas is een rariteit geworden in de lagere school. Leerkrachten organiseren best aardig hun klasruimte. (met de beperkte middelen die ze hebben). Op klasgebied zie ik knappe ideeën, realisaties.
    Op schoolgebied hapert het nog wel. Maar er beweegt wel het een en ander.
    Kan men gezamenlijke werkruimtes creëren in de lagere school waar kinderen op zelfstandige basis werken (met enkel een coachingrol voor lkr)?
    =>Let wel, na een onthaalmoment, instructiemoment.
    Het infrastructuur-voorbeeld vanuit Horn deed me wel watertanden. Onderstaande panoramische foto zal je hetzelfde kwijlgehalte  🙂 geven…

    pano
    Foto Sint Ursula Horn

    Kunnen lagere scholen hun grotere gemeenschappelijke ruimtes anders inzetten? 
    – refterruimte  hiertoe ombouwen => eten in klas dus!!
    – muren, wanden slopen om grotere lokalen te verkrijgen
    – nog te realiseren nieuwbouw minder voorzien van 9X6m lokalen.
    – …
    Er zijn dus initiatieven nodig. Een make-over.
    Wanneer leeromgevingen anders ingericht zijn, is er meer kans tot innovatie. rechtstreeks koppel ik dit aan het gebruik van iPads. Ruimte geeft vrijheid.

  2. Budget leeromgeving.
    Eeuwige struikelblok.
    Sowieso gaan scholen geen “meer budget” krijgen. Onderwijs bespaart helaas nog te veel.
    Of toch =>

    wall
    Foto Sint Ursula Horn Hoge tafels geven andere samenwerkingsmogelijkheden.

    kan men innovatieve scholen niet meer slagkracht geven?Verschuivingen in budget dan maar. Wellicht de enige mogelijkheid.
    Er zijn directies die durven, die pioniers zijn dun gezaaid, maar ze zijn er.
    Directies die initiatieven bottom-up doen groeien.
    Laat dat een feit zijn => Het Big-Bang -scenario (dank je wel Mark Van de Moortel voor dit begrip) wens je niemand toe.

  3. Begin er maar aan?
    Lagere scholen kunnen afstappen van 1 vaste titularis voor een klas. Dit gebeurt reeds, maar vraagt een goed geleide reorganisatie. Zoals hierboven vermeld, liefst Bottom-Up ingevuld. Zo kan het werken. Mensen met goesting, kan je ver doen reiken.
    Enkel op die manier is er ook innovatie mogelijk op ICT-gebied. Begrijp me niet verkeerd. iPads gebruiken om het persoonlijk leren sterk te ondersteunen.
  4. Wat doe ik zelf?Ik werk alvast een traject uit in de ruimte en in de ruimte in tijd die mijn school organiseert.
    Ik start er 1 september 2017 mee. Nu reeds voorbereidingen, ontwerpen, lessen, cursussen aan het inplannen.
    Ik heb het geluk om enkel het vak WO, leerdomein natuur te mogen geven.
    De iPad zal het middel zijn om het leren creatief, innovatief te maken.
    Owkee, terug echt lesgeven…geen methodes…eigen research…hopen op succesbeleving bij leerlingen.

    Schermafbeelding 2017-06-14 om 09.26.11
    schema om organisatie uit te tekenen

     

Plaats een reactie