Het CCC-principe

Kinderen inhoud, leerstof via ICT onderrichten, hoe doe je dat? Korte vraag, wellicht in praktijk niet zo makkelijk.
Ik richt me tot mogelijkheden in basisschool. Vanaf de leeftijd van 8-9 jaar kan je dit CCC-principe toepassen. Ik werk grotendeels met iPads. Dus situeer je gedachten naar een tabletwerking.
Ik leg alvast eerst het principe uit: In een volgend bericht sta ik stil bij iTunesU en leren in de 21ste eeuw
CCC staat voor Content – Creatie – Content. (ICI-principe kan dus ook inhoud-creatie-inhoud)
Een woordje uitleg placeren hierover lijkt me zinvol.
Content-CC: Als leerkracht bied je aan de leerling “afgebakende content” aan. Dit kunnen stappenplannen, filmpjes, websites, pdf-bestanden…Zolang het maar inhoudelijk gerelateerd is aan je leerdoel. Belangrijk om die bronnen zelf te checken. Niet alles is waar wat je op het web vindt!!
C-CreatieC: Kinderen gaan dan aan de slag met de geschikte apps. Zij krijgen kans om de gerelateerde inhoud creatief te verwerken met bepaalde apps. Vanaf 9 jaar zijn Book Creator – Keynote – Explain Everything – Popplet – Puppet Pals – Sock Puppets – Sonic Pics – Tellagami…werkbare apps voor de lagere school.
Instrumentele vaardigheden van de iPad en de werkstuctuur van de apps mag je niet als hindernis zien. Toch is het aan te raden om leerlingen hier stappenplannen aan te bieden. Werken met screenshots, instructiefilmpjes staat dus op je TO-DO-lijst.
Als leerkracht omschrijf je zeer duidelijk en bondig de opdracht. iTunesU is een knap platform om al dit materiaal aan te bieden.
We nemen aan dat kinderen hun opgedane kennis, vaardigheden dan kunnen verwerken in die app(s). Dit zal bij opstart niet altijd makkelijk lopen. Veel gehoord: leerlingen lezen niet aandachtig genoeg. Vergeet niet dat je de “spreek-uit”-functie kan gebruiken van de iPad. Nog problemen, koppel dan een minder vaardige leerling aan een specialist.
CC-Content: leerlingen hebben in de creatietijd hun inhoud kunnen uitwerken. De moment om het geleverde werk op de iPad te tonen. Ze geven je inhoud terug, dit kan op verschillende manieren:

  • presenteren (via Apple TV – airplay – air server – mirroring…)
  • inleveren als werkstuk (via Showbie – Seesaw – schoolplatform…)
  • publiceren (via YouTube – vimeo – blog – website…
  • tonen (op toonmomenten)
  • making of (leerlingen leggen aan publiek uit hoe men te werk ging)

Het CCC-principe zou dus perfect in je ict-strategie moeten passen. In een volgend bericht ondersteun ik dit model via iTunesU en duiding over leren met de 21ste century skills.
Wat wel duidelijk is: het gebruiken van dit CCC-model vraagt een goede denktank. Je stapt van het klassieke lesgeven af en 50-minutenlesjes bestaan niet meer.

content-creation
Content

 

2 gedachtes over “Het CCC-principe

  1. Wim,
    Absoluut akkoord maar misschien is het woord ‘criteria’ ook toe te voegen en hebben we een cccc model.
    Leerlingen hebben vaak nood aan duidelijke criteria: wat verwacht de leerkracht concreet? Ik ervaar te vaak dat kinderen er anders een jolig filmpje van maken en de content of inhoud wordt dan ondergeschikt.

    Vb: Voor je opneemt toon je je tekst met 10 goede zinnen waar je aandacht hebt voor spelling en zinsbouw. Als dat goed zit, oefen je eerst op expressief voorlezen, nadien kan je gaan opnemen.

    Vb2: Of in jouw collage wil ik informatie over levenswijze, voeding en voortplanting van het dier + 3 foto’s van het dier.
    Het wordt dan als leerkracht ook gemakkelijker om te gaan beoordelen.
    Groeten,
    Ann

    Like

Plaats een reactie