25 Jaar uit en toch nog in…

Nou, dit jaar mag ik mijn 25-jarige loopbaan vieren. Dat doen ze zo met oud-studenten van Normaalschool Lier. Ergens in mei is het bondsdag…of is het nu bonsdag???
Enfin ik kijk ernaar uit om mijn medestudenten terug te ontmoeten. Sommigen heb ik 25 jaar niet meer ontmoet. Misschien maar goed ook!
Ik heb geen zin om die 25 jaar te overlopen. Tijden zijn nu eenmaal veranderd. Gelukkig ben ik niet meer dezelfde van toen. Ik zie het al gebeuren op die jubileumdag…Hey Wim, lang geleden, jom…en wat doe je nu…Ja, lesgeven…uitgeklapt…nee toch, heb toch wel wat meer gedaan dan dat! Maar daar interesseert geen mens zich naar…
Toch mag ik bedenkingen maken over die 25 jaar. Ik lieg een beetje, want den deze heeft nog legerdienst moeten uitvoeren. Jaartje verloren, maar toch plezant ingevuld.
Bedenkingen…Heb ik spijt van mijn studiekeuze. Zeker niet, maar ik voel toch dat studeren vandaag de dag een andere invulling heeft. Mocht ik nu 20 zijn…zou ik dan dezelfde keuzes gemaakt hebben? Onnodige vraag…ik herinner mij alvast dat mijn omgeving ertoe geleid heeft dat ik in het onderwijs terecht ben gekomen. Ik hou wel van dat wereldje. Alhoewel ik zeker af en toe heel wat heilige huisjes onderuit wil halen. Mijn echte onderwijsideeën kan ik niet echt uitwerken.
Echt geen opmerkingen dan…Jawel. Heb mijn bedenkingen bij uitgeverijen en hun methodes voor leerlingen. De invloed van “methodes” zet toch een rem op sommige vakken. Weet je, voor het vak Wiskunde kan ik dit nog begrijpen. Maar taal en WO zou toch meer aan de talenten van de lesgevers gekoppeld moeten worden. Ik kom de laatste tijd meermaals in contact met “methodescholen”. Ja, dat zijn scholen die “zonder methodes” (van uitgeverijen) werken. Waarom noemt men dat eigenlijk “methodescholen”? Je voelt daar een grotere interesse naar innovatie. Die durven meer, die laten ook los…Na mijn afstuderen wou ik best in zo een methodeschool werken. Er waren er nog niet veel. Toen was het zeker vanuit een ideaal-beeld. Ik denk dat nu sommige scholen die weg inslaan om (andere) leerlingen aan te trekken. Vroeger veronderstelde ik dikwijls een geiten-wollen-sokken gehalte (bedoel dit niet verkeerd hoor). Vandaag, tja…dat “anders denken” zit er zeker (gelukkig) nog in.
Het onderwijs is best boeiend, maar ook saai. Innovatie schrikt velen af. Het woord ‘creatief’ wordt veel (mis)gebruikt, maar geeft iedereen daar een juiste invulling aan? Ik kom in veel scholen en ben op die manier goed geplaatst om verschillen te merken. Je proeft een school snel. Het zijn plaatsen met “structuur”. Soms eng, soms verrassend openbarend inspirerend. Maar laat het vooral een plaats zijn waar je jonge mensen kansen kan geven. 25 jaar…ze zijn gevlogen…
Morgen zoek ik onze klasfoto op. Eind jaren 80, early nineties. Simple Minds – U2  – Kreuners – Jeans – new wave – new beat. Of dacht je dat er toen niets innoverend op ons afkwam

.Schermafbeelding 2016-02-14 om 23.44.58

Plaats een reactie